PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi
im. C. K. Norwida w Tychach
2017/2018 – 2019/2020
I. Podstawa prawna
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. z 1997 r.
nr 78, poz. 483 ze zm.) - Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z 10 grudnia 1948
- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych, otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r. (Dz. U. 1977 nr 38 poz. 167)
· Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ
z 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. nr 120, poz. 526)
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1189)
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.)
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59)
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 487) - Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U.
z 2017 r. poz. 783)
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 957)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015 r. poz. 1249)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 356)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U.
z dnia 25 sierpnia 2017 r. poz. 1591
II. Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w II Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi im. C. K. Norwida w Tychach opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców
i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły
i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych
i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta
na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Zgodnie z Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, zm. Z 2017 r. poz. 949) „Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny
oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.”Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. „Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży” (ustawa Prawo Oświatowe z dnia
14 grudnia 2016 r. Art. 1 ust. 3).
III. Wizja naszej szkoły
Wtedy to próba jest, wtedy jest waga,
Ile? Nad sobą wziąłeś panowania;
Wartość ci się odsłania naga –
I oto widzisz, ktoś – ty? … bez pytania.
/C. K. Norwid, „Tyrtej – Za kulisami”/
IV. Model absolwenta
Dążeniem szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania
w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój.
Norwidowiec kończący szkołę:
· kieruje się uniwersalnymi wartościami etycznymi
· radzi sobie w trudnych sytuacjach (również poprzez szukanie pomocy)
· osiąga wyznaczone cele
· zmienia świat na lepszy
· jest świadomym odbiorcą kultury
V. Cele programu i strategia wychowawczo – profilaktyczna szkoły
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom ryzykownym.
v Wspomaganie uczniów w rozwoju ukierunkowane jest na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze*:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy
i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia
i podejmowania zachowań prozdrowotnych - psychicznej (emocjonalnej i intelektualnej) – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku
do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej - społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych
- duchowej (aksjologicznej) – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego
i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia
oraz poczucia sensu istnienia
Treści i działania wychowawcze skierowane są do uczniów i obejmują
w szczególności:
· wspieranie uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia
· kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów
w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych związanych
z bezpieczeństwem, a także zagrażających prawidłowemu rozwojowi
i zdrowemu życiu
· rozwijanie u uczniów kompetencji społecznych m.in. umiejętności intra
i interpersonalnych wpływających na skuteczne komunikowanie się, wzmacnianie poczucia sprawstwa i własnej wartości, kształtujące postawę asertywną, ułatwiające radzenie sobie z emocjami i stresem
· wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną poprzez przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego
· kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym
· kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych, w tym osób niepełnosprawnych
· kształtowanie u uczniów postawy szacunku do środowiska przyrodniczego,
w tym upowszechnianie wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju, motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska
· przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej
· wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii
i tradycji narodowych
v Profilaktyka zachowań ryzykownych
Treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane są do uczniów, nauczycieli i rodziców i obejmują w szczególności:
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, a także nauczycieli i rodziców
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli oraz rodziców poprzez szkolenia, prelekcje, warsztaty
- poszerzenie wiedzy rodziców i nauczycieli na temat prawidłowości rozwoju
i zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży - poszerzanie wiedzy nauczycieli i rodziców w zakresie interwencji w sytuacji podejmowania przez młodzież zachowań ryzykownych
- pomoc w zaspokojeniu ważnych potrzeb rozwojowych poprzez przygotowanie dla uczniów oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności
i satysfakcji życiowej - kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji
Tematyka zajęć z wychowawcą dla poszczególnych etapów edukacyjnych
(zgodnie z celami i treściami wychowawczo – profilaktycznymi)
Adresaci |
Działania: zajęcia z wychowawcą, warsztaty, prelekcje, dyskusje, spotkania z zaproszonymi gośćmi, specjalistami |
Klasy I |
Zajęcia integrujące zespół klasowy. – 4 godziny lekcyjne |
|
Cyprian Kamil Norwid – poeta i patron szkoły. |
|
Odpowiedzialność karna nieletnich w tym niewłaściwe używanie technologii informacyjnej i multimedialnej oraz zagrożenia związane |
|
Prawa człowieka – zacznij działać TERAZ! |
|
Zdrowe odżywianie – co jeść? |
|
Właściwe odżywianie osób aktywnych fizycznie. |
|
Jak dbać o ładną sylwetkę? Jaka aktywność fizyczna może wspomóc te działania? |
|
Zależność między zdrowiem fizycznym a psychicznym. |
|
Zdrowie psychiczne – dlaczego jest takie ważne? |
|
Jak wzmacniać poczucie własnej wartości i lepiej radzić sobie |
|
Stres – motywacja czy przeszkoda? |
|
Równi – różni. O niepełnosprawności. |
|
Zasady skutecznej komunikacji. |
|
Asertywność a agresja – jak nie przekroczyć cienkiej linii dzielącej |
|
Żyję zdrowo – nie palę, nie piję, nie biorę, mówię NIE! |
|
W jaki sposób możemy chronić naszą planetę? |
|
Polska kultura w kontekście kultury europejskiej – co możemy zaoferować Europie, co możemy od niej zapożyczyć/przejąć. |
Klasy II |
Bezpieczeństwo w internecie – odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych – zagrożenia w cyberprzestrzeni. |
|
11 listopada – co znaczy dla mnie ojczyzna? |
|
Witaminy i ich rola w okresie dorastania. |
|
Dorosłość, wolność, odpowiedzialność. |
|
Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie, samopoczucie i wyniki |
|
Wpływ stresu na zdrowie człowieka. |
|
Kiedy stres pomaga a kiedy szkodzi? |
|
Zaburzenia psychiczne, w tym zaburzenia odżywiania. |
|
Jak się uczyć? - techniki skutecznego i szybkiego zapamiętywania. |
|
Prawa człowieka – mowa nienawiści w internecie. |
|
Jakiejkolwiek agresji mówię STOP! |
|
Zaleje nas morze śmieci – świadomość zagrożeń cywilizacyjnych. |
|
Co oznacza bycie EKO? |
|
Profilaktyka zachowań ryzykownych. |
|
Matura i co dalej? |
|
Zawody przyszłości. |
|
Moje mocne strony – moją wizytówka na przyszłość. |
|
Asertywność kontra arogancja – czy nie mylisz tych pojęć? |
|
„Chłopaki nie płaczą” – rozprawiamy się ze szkodliwym mitem. |
|
Każdy inny – wszyscy równi. Tolerancja i empatia. |
Klasy III |
Rola wody w zdrowym odżywianiu. |
|
Niepełnosprawność w życiu codziennym i sporcie. |
|
Sen oraz inne formy relaksowania się. |
|
Umiejętność zarządzania czasem w życiu maturzysty. |
|
Prawa człowieka – stereotypy a rzeczywistość. |
|
Stres w życiu zawodowym. |
|
Współczesne niewolnictwo czyli zagrożenia związane z handlem ludźmi. |
|
Myśl globalnie – działaj lokalnie. Co mogę sam zrobić dla środowiska naturalnego? |
|
Poznaj siebie – wzmacnianie poczucia własnej wartości. |
|
Wartość pracy w życiu człowieka. |
|
Tradycja i kultura narodowa i regionalna. |
|
Transplantacja narządów – jestem za? |
|
Pokój między ludźmi, pokój w rodzinie, pokój na świecie – współczesny terroryzm. |
|
Wspierasz kulturę = nie popierasz piractwa w internecie. |
|
Co to znaczy być dojrzałym? Dojrzałość emocjonalna i psychiczna. |
VI. Ewaluacja
Ewaluacja programu polega na gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
· obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian
· analizę dokumentacji
· przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców
i nauczycieli
· rozmowy z rodzicami
· wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli
Ewaluacja programu przeprowadzona będzie po trzech latach funkcjonowania programu przez zespół wychowawczo - profilaktyczny. Zadaniem zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników.
Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada rodziców.
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców
w porozumieniu z Radą Pedagogiczną II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi im. C. K. Norwida w Tychach dnia 27 października 2017 r.
*Zbigniew B. Gaś Wiesław Poleszak Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo – profilaktyczny szkoły